Annons:
Etikett01-datorer
Läst 2429 ggr
johan
2005-07-28 02:25

Sladdhärvor...

Varje gång jag städar så är jag rädd att jag ska gå vilse och trassla in mig i sladdhärvan bakom datorn. Hur man än försöker få ordning på sladdarna trasslar dom in sig och dammet som samlar till sig blir man torr i munnen av att bara titta på.

Jag har visserligen relativt mycket saker kopplat till datorn, t ex externa hårddiskar, kontrollpanel för ljudkortet, trådlös router, bredbandmodem, mottagare/laddar för trådlös mus och tangentbord, mottagare för fjärrkontroll, 5.1-högtalare, etc.

När jag köpte datorn tänkte jag att 8 USB-kontakter skulle vara mer än nog, men nu ligger man där på golvet och försöker pricka rätt när man växlar mellan att kunna flytta låtar till mp3-spelaren, eller att ladda över bilder från digitalkameran.

Hur gör ni för att hantera era sladdhärvor och få det snyggt bakom datorn?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2005-07-28 02:32
#1

Jag har just köpt till två extra sladdsamlare att skruva fast under skrivbordet. Sladdsamlarna är stålställningar som går längs kanterna under skrivbordet. Finns att köpa på exempelvis Ikea för 100 kronor.

På så vis får jag upp sladdarna från golvet. Jag behöver bara ha en sladd från vägguttaget till en grendosa under bordet. Resten går direkt från resektive pryl till grendosan (som givetvis har överspänningsskydd :-).

Problemet med de för få USB-portarna har jag löst med en USB-hubb.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

stry
2005-08-03 01:55
#2

Nobelpris till den som uppfinner prylen som gör sladdarna till historia?

Trådlös el? =) Sign me up!

>> Niklas : Tack, bra tips. Skall inhandla det vid nästa tur ut på IKEA.

rumpino
2005-08-03 10:46
#3

jag har sånna där kardborrband från ikea, i princip gratis men inte superduperbra … dock lite bättre än att allt hänger fritt iaf.

Niklas
2005-08-03 11:06
#4

Kardborrbanden har jag också. De är bra till att bunta ihop sladdar som är för långa innan man lägger dem i sladdsamlaren under skrivbordet.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Saber
2005-08-04 15:27
#5

Det räcker med 1 kabel för att skpa en kabelhärva därav är det i prinsipt omöjligt att bli av med kabelhärvor medans man fortfarande använder kablar.

Niklas
2005-08-04 15:45
#6

Det beror väl på hur man hanterar sladdarna. Håller man ordning på dem behöver det inte bli härvor. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Saber
2005-08-04 15:50
#7

Jo, det stämmer men låter man dom ligga själva en för lång stund är det sedan en härva av dom.

Niklas
2005-08-04 15:59
#8

Japp. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2005-08-05 20:15
#9

Idag tog jag tag i det och fick lite ordning och reda. Eller snarare, jag fick en kontrollerad härva.

Det blev en liten hylla bakom skrivbordet med en back där alla sladdar får ligga och trassla ihop sig bäst dom vill. På hyllan fick även DSL-modem, router, externa hårddiskar och annat jox plats. Sladdar mellan datorn och min hylla ligger inuti en sån där sladd-korv som man kan köpa på Ikea. Även sladdarna från dator till TV och högtalare ligger i en sladd-korv samlat.

Det kommer givetvis ändå bli svårdomar när man väl behöver rota bland sladdarna, men nu är det iaf lite bättre ordning och lättare att komma åt att dammsuga.

Men det är ju för sjukt att det ska behövas nio strömkontakter för att driva en dator…

Tur iaf att man inte har någon TV-bänk med video, dvd, digitalbox och ett par TV-spelskonsoler. Den sladdhärvan brukar inte heller vara att leka med…

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

mans
2005-08-05 21:33
#10

Jotack, jag har ju båda… Det är verkligen helt vansinnigt så äckligt dammigt det blir bakom både tevebänk och dator.

Niklas
2005-08-05 22:26
#11

Förutom de två härvorna ni nämner har jag en i köket också med router, ADSL-modem, trådlös telefon, radio och larm. Och en i ett av barnens rum som också har dator med tillbehör. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mans
2005-08-06 13:34
#12

Jag längtar verkligen tills nästan allt är trådlöst! Om nu bara nån kunde lösa det här med strömförsörjning trådlöst också! :)

Sven
2005-08-09 17:30
#13

Tänk om det kunde finnas tangentbord och mus som använda WiFi-nätet mot datorn istället för sin egen dosa på en USB-port.

Eller finns dessa redan???

Till skrivaren går det att köpa en trådlös printserver för en billig peng så man slipper den kabeln. Dessutom blir det lättare för andra i nätverket att skriva ut.

När det gäller USB så kan man aldrig få för många . . .
Ett probelm är dock att de också kan bete sig olika. På våran ena Dell hemma går det inte att koppla in kameran via ena USB'n på framsidan utan vi måste använda en på baksidan av någon "underlig" anledning.

mvh
/Sven

PS Hur är det med strålningen från alla trådlösa produkter vi omger oss med i hemmen??

Annons:
Niklas
2005-08-09 17:45
#14

Jag har också haft problem med att vissa prylar inte går att köra i alla USB-portar. Det verkar som om det har varit kombinationen med andra saker som har stört.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mans
2005-08-09 22:52
#15

Vad gäller tangentbord och mus finns det ju gott om trådlösa sådana, flera kör väl Bluetooth så slipper man separata donglar…

Själv tycker jag att problemet med dylika är att de måste laddas/bytas batteri på med jämna mellanrum. Osexigt!

Melldrin
2005-09-03 16:52
#16

… en trådlös mus med bra batteri är underbart. Jag kör själv en Logitech MX1000 som jag laddar kanske en gång varannan vecka, lite drygt. När den har "slut" batteri kan man använda den några timmar till, bara.

Nackdelen är att laddaren har två anslutningar (el och USB), så sladdhärvan hjälper den inte till att lösa. =)

manpeace
2005-09-28 14:15
#17

Det finns en bra uppfinning som du kan köpa på Bauhaus.
Det är en plastsprial som man virar in alla sladdarna i så att de ligger tillsammans. Förrut var man tvungen att själv linda sprialen runt alla sladdarna men nu finns det en sladdsprial där det även kommer med en automatisk lindare. Man lägger bara början av sladdarna i plastspriralen. Därefter drar man en medföljande pryl genom plastsprilaen så lindar den in alla sladdarna så långt man vill. Det är även lika enkelt att linda upp sladdarna om man t ex vill ta bort någon sladd eller lägga till ytterligare en sladd i plastspiralen.

Stenis
2005-10-03 14:57
#18

Man placerar databordet på ett sådant ställe att man inte alltid möts av kabelhärvan bakom, sedan är förnekelsen den bästa vännen…

Saber
2005-10-03 17:05
#19

17# är det lätt att öppna sladdspiralen eller är den fast där för alltid. Går det bra att lägga till nya sladdar eller är det en ny plastspiral som gäller?

Niklas
2005-10-03 18:22
#20

#19: Det står i slutet av #17 att det är enkelt att lägga till eller ta bort sladdar i spiralen.

Tänk dig att du har en telefonsladd som du lindar om en bunt sladdar. I stället för telefonsladdens gummiöverdrag har du ett glatt material.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Pelle F
2005-10-21 15:24
#21

Köpte nån variant som det som nämns i #17 på K-rauta och är kanonnöjd. Du får plats med alla sladdar till tv (antenn, scart, videomm) i en och samma och det ser rätt snyggt ut. Jag är annars sjukt allergisk mot sladdar över golvet.

Det var dessutom lätt att skarva två st om man vill ha den längre. Liten varning för att lägga med ström i såna kabelpaket bara då det lätt stör ljud- och bildsignaler.

Kanske ngn som vet om en otroligt bra skärmad förlängningssladd för att lösa det problemet

Upp till toppen
Annons: