Annons:
Etikett08-annat-i-fokus
Läst 5363 ggr
Jalking
2010-08-12 19:37

Radiostyrd klocka

Har en sån på jobbet. Egentligen en väckarklocka, men den används inte som det, bara till att visa rätt tid. Men… jag hyar aldrig sett en klocka som är sämre på just det. Den har hela sommaren legat ca 2 min efter, ny har den plödsligt justerat sig och ligger 5 min före!

Är alla radiostyrda klockor så här dåliga, eller?

Annons:
guraknugen
2010-09-04 13:53
#1

Ju längre från sändaren, desto sämre mottagning. Sändaren står i Mainflingen, ca 25 km sydöst om Frankfurt, Tyskland, se http://sv.wikipedia.org/wiki/DCF77.

Saker som står i vägen kan också effektivt hindra mottagningen, exempelvis byggnader, berg och annat. I vilken del av landet står klockan ifråga? Norr om Umeå ska den inte funka sägs det, men jag tror det kan vara svårt att få den att funka ens så långt norr ut. Min mor bor i Alingsås och måste gå upp med klockan till översta våningen ibland för att den ska ställa sig – hon bor längst ner…

Själv har jag några stycken, bland annat två väckarklockor, några armbandsur och en väggklocka. Väggklockan verkar funka bäst så det kanske är lättare att få till en bra antenn om man har större utrymme att leka med.

Armbandsuren är ju i plast, antar att metallboetter kanske skärmar för mycket, så kvaliteten är ju lite halvkass. Alla armbandsur jag har är av den anledningen trasiga utom ett som har ett trasigt armband…

Jalking
2010-09-04 13:56
#2

Den aktuella klockan åker båt på Siljan ombord på M/S Gustaf Wasa. På bryggan högst upp i båten.

guraknugen
2010-09-04 20:05
#3

Borde ju gå bra. Har den alltid varit dålig så är den väl inte bättre, annars är det nog något fel på antennen.

Tom
2010-10-22 02:14
#4

#2, Är det en stålbåt så har du troligen förklaringen där.

Tom

guraknugen
2010-10-22 13:38
#5

#4: Fast jag fick intrycket att klockan var placerad ganska högt, så det borde ju gå bra ändå. Men är det stålväggar kring klockan så blir det nog svårt att få bra mottagning. Det finns ju en anledning till att exempelvis radiokontrollerade armbandsur har plastboett.

Jalking
2010-10-22 16:47
#6

Trä/glas åt tre håll. Stål akterut.

Annons:
Tom
2010-10-24 00:52
#7

#6, Prova att hänga den på någon annan vägg till att börja med. Annars låter det bara som att den är trasig. Jag har några stycken radiostyrda klockor hemma och alla går exakt lika.

Tom

Jalking
2010-10-24 02:07
#8

Åt vilket håll jag vänder den ombord spelar nog ingen roll eftersom vi ändrar kurs ganska ofta. Bör nog vara vänd rakt mot vad-det-nu-är flera ggr/dag.

guraknugen
2010-10-24 02:30
#9

Kanske bättre att använda en GPS-navigator istället. De jag har haft (dock för bil, i och för sig) har ställt den inbyggda klockan automatiskt och dessutom rätt, så jag antar att tiden skickas från satelliterna. Verkar pålitligare än DCF77 och dessutom kan man ofta välja tidszon ganska enkelt efter ort. Fast vill man se tiden med stora siffror eller på en stor urtavla är ju inte det ett alternativ.

Om du har tillgång till fler radiokontrollerade klockor kan du ju testa om ingen av dem ställer sig. Om alla ställer sig utom din så är det nog fel på klockan. De är ofta inte så dyra heller, så köp en ny i så fall.

Och klockorna är inte ”radiostyrda”, utan ”radiokontrollerade”. Jag gillar inte något av orden, men det sistnämnda är det som brukar användas i alla fall.

Tom
2010-10-29 02:02
#10

#9, De styrs av en radiosignal. Då borde de vara radiostyrda? :-)

#8, Jag tänkte snarast att den vägg som klockan sitter på kan störa klockan på något sätt. Det kanske är kablar eller annat i väggen som stör.

Tom

guraknugen
2010-10-31 15:41
#11

#10: Jo, egentligen. Personligen tycker jag att både ”radiostyrd” och ”radiokontrollerad” känns fel. ”Radioställda” eller ”radioinställda” kanske kunde vara ett alternativ, men kanske inte helt invändningsfritt det heller. De flesta av dessa klockor brukar ju läsa av radiosignalen lite då och då, vanligen en gång per dygn eller en gång per timme.

Tom
2010-11-02 22:26
#12

#11, Radiotidssiglaemottagande klocka med automatisk tidsjustering  ;-)

Upp till toppen
Annons: