Annons:
Etikett09-gör-det-själv
Läst 7608 ggr
mariatingsund
6/27/10, 8:55 PM

barometer, hur justera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en häftig baro-termo-hygrometer, som fungerar utom barometern som hakat upp sig på ostadigt väder. Den har ett hål så jag antar att man kan justera. Vet någon hur man gör? Finns det någon att ringa och veta vad det exakt ska stå på just där man finns och ställa in? Eller finns det någon finess vi inte vet om? Bifogar bilden.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Tom
10/24/10, 1:31 AM
#1

Gå in på SMHI och kolla vilket lufttryck det är i Växjö just nu. Sen är det bara att vrida den rätt med den lilla skruven.

Tom

mariatingsund
10/24/10, 5:28 PM
#2

Tack Tom, men  visaren rör sig inte sen när vädret ändras, så någon fjäder ligger nog fel därinne. Jag öppnade i kikade men såg inte något som kunde tyda på fel. Försökt med urmakare, men han kunde inte hjälpa, kan iofs ringa flera urmakare och fråga om kompetens. Jag vill inte kasta för delvis de två andra fungerar felfritt, delvis så gillar jag dessa  vridbara "glober".

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tom
10/29/10, 1:59 AM
#3

Kan visaren röra sig fritt?

Tom

mariatingsund
10/29/10, 1:08 PM
#4

Tack för att du bryr dig. Nä, jag tror inte visaren kan röra sig fritt. Vrider vi till ett läge då stannar den där. Men inuti den där lilla fjädern  och det övriga ser ut att vara ok. Jag trodde först att det var bara lite smuts eller att urtavlan blivit böjd så visaren är klämd, men inget syns med bara ögat.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tom
10/30/10, 12:32 AM
#5

Det är ju ganska enkel mekanik i en sån där så det borde gå att hitta felet utan allt för mycket problem.

Upp till toppen
Annons: