Annons:
Etikett03-telefoner
Läst 3145 ggr
mariatingsund
2010-05-09 13:48

mobilt bredband från tele2

En liten vit manick i plast, ny. Den låter förfärligt. Den kopplade ifrån sig 3-4 gånger imorse. Sen dess är den igång, men hastigheten är urdålig.

Vet ni varför det låter som en högljudd anka ibland? Är det störningar i luften? Typ flygplan eller så? Med dagens teknik skulle det ändå vara underligt. Det känns som om den tog upp en massa plats i min dator, allt fungerar saktare, och den LÅTER hela tiden!

Min hastighet är under 1 Mbite, ibland 0,3, det känns att jag har blivit totallurad. På deras karta ser ut att vi har bäst täckning här.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
ANNIA
2010-05-10 17:16
#1

maria min första reaktion är att det är nåt fel på det, för kan inte tänka mig att det ska låta nåt överhuvudtaget.

Du skriver att manicken är ny men är ditt abonemang också alldeles nytt. För när du skriver om hastigheten och att den kopplat ner så låter det mer som du uppnått den datamängd du kan använda innan hastigheten stryps.

För det är ju så med mobila bredband att man har en viss datamängd, finns ju olika abonemang men basic tror jag ligger på 5 MB och när man nått den så dras hastigheten ner till ett minimum. Och sen vid månadsskiftet så nollställs det så man åter får 5 MB och kan åter surfa med full fart. Så frågan är hur mycket du använder ditt mobila om du kanske snabbt kommer upp i maxmängden eller inte.

Finns ju två hastigheter ena är ta emot och den andra skicka. Kommer inte ihåg hur högt jag har på ta emot på mitt mobila men på skicka ligger jag på runt 0.30

En sak du skriver om störningar. Jag tror inte att tex flygplan stör, men om det är många som surfar mobilt via samma mast som du så kan även det dra ner hastigheten.

Du kan kolla din hastighet på bredbandskollen.se..

Möjligt att du får andra kanske bättre svar inne på datorn iFokus.

Eller så får du ringa tele2 och fråga.

mariatingsund
2010-05-10 21:51
#2

Först: Tack för att du bryr dig.

Jag har bytt mitt adsl mot mobilt bredband förra veckan. Med adsl har jag nått en hastighet mellan 4-6 Mbite, och med mobilt är jag nere vid mellan 05-1,5. Jag upplever det som jättejobbigt eftersom jag har företag. Tele2 har lovat upp till 6 Mbite, och det ska nog inte vara som du säger, månadsskiftet fullfart o sedan dana ner. Det (modemet) låter ibland som en anka - innan det slår ifrån, annars låter det hela tiden, och killarna säger att det ska låta men ärligt talat så blir jag irriterad av det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
2010-05-10 22:18
#3

Har du det i företaget så är det nog tveksamt om du ska ha enbart mobilt. För hur dyrt adsl än är så har du oftast en stadig (och oftast högre) hastighet på det. Visst det beror på vart man bor hur bra mobilt är, men för mig låter det tveksamt i företaget.

När du pratar om hastigheten så finns det ju som sagt två stycken. Så jag är osäker på om du jämför samma hastighet för det låter för mig som för stor skillnad. På min stationära (adsl) har jag hastighet på 6.77 på ta emot och runt 0.7 för skicka. På min bärbara (mobilt) kan ta emot variera alltifrån runt 2.5 och uppåt och skicka ligger rätt stadigt på 0.3

Det är inte så att hastigheten blir att dala efter månadsskiftet. Utan du har full hastighet ända tills du når taket för din datamängd. Men har du företag så utgår jag från att du har mer än basic så du bör ju klara den gränsen, men som sagt det är nåt jag utgår från att du har mer än 5 MB. Har du bara basic så beror det ju på hur mycket du använder datorn i företaget om du kommer nå taket.

Du skriver att dom lovat upp till 6 Mbite. Det är så dom måste skriva/säga nuförtiden eftersom hastigheterna kan variera beroende på vart man bor så dom får inte längre lova/säga att det ska vara 6 Mbite.

Och har dom lovat upp till 6 Mbite vilken av hastigheterna menade dom då. Dom kanske menade ta emot hastigheten medan du kanske tänkte på skicka hastigheten och det är skillnad på dom.

Så du kanske ska kontakta dom redan imorgon och kolla upp om du verkligen fått det du ville ha. Annars kanske du har möjlighet att ångra dig och få tillbaka adsl.

mariatingsund
2010-05-11 01:03
#4

Ja, det kanske var dumt, men alla som bara har mobilt idag, har alla de fel?

När det gäller hastighet ta emot eller skicka, det vet jag att det är två saker, men i dagens teknik tycker jag det bör ligga mellan 2-10 Mbite, och inte 0,5. Vilket av dessa än vi talar om. Det är stor skala mellan 2-10 Mbite, jag skulle nöja mig med 3 med min trafik, alltså hälften av vad de lovade.

Jag förstår inte riktigt varför täckningen på mobilt internet ska/kan vara så mycket sämre än mobiltelefoni.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
2010-05-11 03:14
#5

Det beror nog på vad man använder bredbandet till. Och till stor del vart man bor. Bor man i en storstad så har man bättre. Och tekniken blir ju bättre och bättre undan för undan så blir ju bättre överallt så småningom.

Om jag tittar till mig själv. Jag är nöjd med mitt mobila bredband för den tid jag sitter vid min bärbara dator, men jag skulle inte vilja ha det på min stationära för där vill jag ha en jämn stadig hastighet, ja plus lite bättre fart.

Jag var in på tele2 och försökte hitta vilken hastighet dom har på skickat, men endera är jag blind för tillfället eller så har dom inte det utskrivet.

Var in på telias (hoppas länken funkar, ev får klicka på fliken hastighet) och om jag hitta rätt där så som högst ligger det på 1,4 som bäst på skicka och det står under rubriken teoretisk hastighet och då har du en teoretisk ta emot hastighet på 14,4. Sen i en kolumn står det 0,3-0.7 som normal. resp 2-6 Mb. SKulle tro att tele2 har liknande. Ska du upp i bra hastigheter så ska du bo så du har tillgång till så kallade surfzoner.

Täckningen är nog lika bra oavsett om du har en mobiltelefon eller om du har mobilt bredband däremot så är det nog mer på själva tekniken det skiljer, åtminstone min gissning. Att det helt enkelt krävs mer för datamängd än telefon, men som sagt det är gissning från min sida.

Så bästa rådet är nog att ringa tele2 och kolla exakt vilken hastighet du ska ha både på skicka och ta emot. Och om du inte redan vet det så ta reda på hur stor datamängd du har tecknat dig för så du inte riskerar att få hastigheten begränsad mot slutet på månaden.

mariatingsund
2010-05-11 11:06
#6

Det hade varit just snyggt om de begränsade datamängd för ett företag. Jag hade faktiskt trott att tekniken var så pass framme att om de lovar upp till 6 Mbite då är det åtminstone 3 som gäller. Men du skriver att det är lika illa för Telia, då du skriver 0,3-0,7 normal?  Alltså jag hade nog varit nöjd med 2-3 Mbite, men är det under 1 Mbite då kan jag inte ens göra betalningar genom nätet förrän man blir frånkopplad. Jag får väl hoppas att tekniken går fort framåt, för det kan bli dyrt ställa allt tillbaka igen till adsl. Jag har sagt upp alla leverantörer.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
ANNIA
2010-05-11 17:32
#7

Jag tror du missuppfattar mig lite. Eller jag dig. Att betala räkningar funkar för det kan jag göra på min utan problem. Är det det enda du ska använda datorn till så är det inga problem med datamängden. Enda är ju att det går lite trögare eftersom hastigheten inte är lika hög som på adslet.

När det gäller datamängden för företag så gissar jag att det kan vara lika där som för privat att du får den mängden du beställer och gissar även här att dom då troligen behandlar det på samma sätt. Att kommer du upp i den mängden så stryps hastigheten. Så jag tror dom bara tittar på vad ni kommit överens om och inte om det är ett företag.

Vilken leverantör hade du på adsl förut. Hade du tele2 så ring och kolla om du kan få byta tillbaka. Tala om att du missuppfattat vilken hastighet du skulle få och att du behöver mer än vad mobilt ger. Möjligt att dom går dig till mötes då adsl oftast är dyrare och dom vill ju tjäna pengar. Även om det inte var tele2 som var din leverantör så ring och kolla om du kan få ändra från mobilt till adsl.

För tekniken lär inte gå framåt så fort att du kommer komma upp i högre skicka hastighet inom någon snar framtid.

Nu vet jag att det skiljer på regler mellan företag och privatpersoner, men kolla om du har ångerrätt. För då är det ju möjligt att du bara kan ändra dig tack vare det då du precis skaffat mobilt.

Men ring tele2 och prata med dom. Dom brukar inte vara omöjliga.

mariatingsund
2010-05-11 18:51
#8

Jo, de var omöjliga. jag får betala uppsägningstid för fast abonnemang trots att jag "bara" övergick från fast till mobilt. Självklart använder jag datorn till annat än betala räkningar, och om det tar för lång tid, då kopplas man ju ifrån och får börja om hela härligheten. Nu har jag pratat med kundtjänst och killen har ställt om mitt till 3G (tror jag det heter), och det är märkbart bättre, inte lika bra som med adsl men OK. Vet du hur vädret påverkar mobilt internet?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
2010-05-11 19:54
#9

När det gäller vädret så kan jag inte säga. Jag har själv inte märkt nåt. Men jag har fri sikt till masterna.

Tycker det lät konstigt att du kopplades ifrån bara för att det tog tid för det har inte jag märkt nåt av. Men jag har ju 3G från början så att säga så då kanske du hade en ännu sämre än vad jag har.

[SarahOhrn]
2010-07-02 21:30
#10

Det ska inte va såna problem med tele2, jobbar sjläv på tele2 (och hamnade i tråden av en slump då jag var inne här på iFokus ;)) företagskundservice o kan inte säga att jag föresoråkar tele2 men så ska det absolut inte vara! Ring kundservice för att kolla hur mängden ligger. Det är oftast begränsad mängd data 1 gb, 20 gb och nu finns ett helt obegränsat, för företagskunder. Efter det stryps hastigheten. Men ringer du oss kan du också få veta lite mer hur täckningen ser ut när dom tittar närmare på det… Men vi går ju även under Telias nät så det brukar vara bra täckning! Modemet ska definitivt inte låta… Då måste nåt vara väldigt fel!

Såg nu också att du fått det omställt, då är det ju bra. Det är ju itne som adsl, det är inte movbilt bredband, det är nog inte meningen heller att det ska va lika bra men det är ju mer om man vill kunna förflytta sig också och smidigt på så sätt.

Sen ang uppsägningstiden, visst följer vi våra rutiner och t ex uppsägningstid, även om man byter till nåt annat, är ju en del i kontraktet och det är inte några operatörer som ger ifrån sig det med uppsägningstid. Men vi brukar inte heller va omöjliga med en del saker, vi försölker ju lösa det så gott det går fast vi inte kan bryta våra rutiner och därmed begå tjänstefel…

mariatingsund
2010-07-02 23:31
#11

Ja, du kanske inte blir glad att jag skriver negativa saker om tele 2, men jag bytte tillbaka den fasta telefonin och internetet, och jag har inte fått en enda faktura korrekt sen dess. Dessutom har de ställt in det på autogiro och jag måste ha ork (har influensa just nu) att tjata om allt detta. De drar pengar och fakturerar vidare trots att det står i pappren att det är avhjälpt, dvs jag fick lämna tillbaka det mobila eftersom försäljaren har inte ens kollat om vi hade bra mottagning och jag måste ju gå 300 meter för att få en sådan. Jag vill ha koll på saker och ting och jag reder inte ut det längre själv, de har trasslat till det så mycket.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
2010-07-03 00:18
#12

maria det där låter inte alls kul.

Men en sak jag reagerar på, har du haft autogiro förut hos dom. Annars kan dom inte börja dra via det för det är ju nåt som du måste tillåta dom göra.

ANNIA
2010-07-03 00:34
#13

En sak jag kom på här gällande autogiro. Kontakta din bank och hör, undrar om du inte kan stoppa det den vägen.

Annons:
[SarahOhrn]
2010-07-03 01:50
#14

#11 Jag förespråkar inte direkt det som sagt, det är ett jobb, he he! :) Men det är trist om folk ska få problem… Självklart! :/ Det ska ju inte heller komma fakturor, surt att u ska behöva ringa om det men det ska dom/vi ju ordna! Hatar när det blir såna problem… Det värsta av allt är alla säljarna som bara vill sälja prylar & "luras" & inte kollar upp nånting alls, det är oftast det som ställer till problemen från början & iv får rensa upp deras skit…

Hoppas det löser sig för dig i alla fall!

Men ag måste ha funnits annars börjar vi ju inte dra men det är väl det att dom inte ska dra mer för ab är makulerat?

mariatingsund
2010-07-03 15:38
#15

Tack snälla, det värmer. Jag hade en mobil på autogiro och så fick jag plötsligt två autogiro och jag spärrade det som var sist ditsatt (båda går ju till tele2-s nummer och ingen annan info finns tillgängligt). Men trots det blev ju fel eftersom de drog den telefonin som jag inte har.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

guraknugen
2010-07-18 21:33
#16

Vad är Mbite? Är det Mbit/s ni menar (överföringshastighet), eller menar ni Mbyte (datamängd)?

[SarahOhrn]
2010-07-18 23:03
#17

#16 Antar att dom menar Mbit då det är hastigehter dom pratar om i sammanhangen och 6 Mbit är just vad hasitheten är, definitivt inte Mbyte =)

Upp till toppen
Annons: