Annons:
Etikett08-annat-i-fokus
Läst 2528 ggr
guraknugen
2010-04-25 16:41

FM-sändare – snabbtest…

Köpte igår denna FM-sändare. Har testat nu och här är det lilla jag kom fram till:

Syftet med den i mitt fall är att få ut vägbeskrivningar från min GPS ut i bilens högtalarsystem och även att kunna lyssna på ljudfiler i bilen, antingen via min GPS eller en MP3-spelare.

FM-sändaren har fyra minnen för frekvenser och det går att ställa in vilken frekvens man vill med en upplösning på 0,1 MHz. Vi upplevde dock att det var svårt att få till någon vettig mottagning i bilradion. I vår bil sitter antennen på taket längst fram vid vindrutan i mitten och det verkade ganska känsligt var man placerade sändaren.

Kablarna som medföljde var alldeles för korta. Det är nästan omöjligt att få dem att räcka upp till min GPS och samtidigt ner till 12 V-uttaget. Det gick, men det blir sträckta kablar då och det ser ju inte så snyggt ut…

Audiokabeln går säkert att ersätta med en längre, men jag vet inte om den samtidigt fungerar som antenn. I så fall kanske det kan vara lite olämpligt att sätta dit en kabel av annan längd än originalet, men sådant kanske har större betydelse för mottagare än sändare.

Till sist den största nackdelen, som gör användande ihop med GPS nästan uteslutet: När sändaren inte mottagit någon audiosignal på ungefär en minut stänger den av sig. En finess som inte verkar vara påverkbar dessutom. Så det gäller att köra i stora städer där man måste svänga ofta, med andra ord.

Betyg (1-5) när det gäller användande av denna produkt om man har mina behov: -1 (motsvarar ”kör ner skräpet i halsen på konstruktören”).

Annons:
Tom
2010-05-25 01:07
#1

Hehe, tack för varningen!

Tom

guraknugen
2010-05-25 19:13
#2

Ska kanske tillägga att det ju givetvis kan hända att den fungerar bättre i en del andra bilar. Vi testade den enbart i vår bil som är en Peugeot 406. Men faktumet kvarstår ju ändå att den stänger av sig om inget ljud mottagits under en minut vilket ju gör den omöjlig att använda till GPS, såvida man inte har en GPS med musikspelare i och låter den spela musik hela tiden när den inte talar om hur man ska svänga…

guraknugen
2010-05-25 19:15
#3

Om någon har bra eller dåliga erfarenheter av andra märken och modeller när det gäller FM-sändare för bil så vill jag gärna ta del av erfarenheter av dessa. Just nu har jag ju bara testat en och jag vet ju inte om den var exceptionellt dålig eller om detta är att vänta vilken man än väljer…

Tom
2010-05-27 00:23
#4

Jag har bara testat en enda och det var en Belkin. Lät riktigt illa så den förpassades till en låda och har legat där sedan dess.

Skulle jag behöva en trådlös koppling mellan en extern enhet och min bilstereo skulle jag satsa på en blåtandsmottagare. Jag har en MSI till min hemstereo som levererar ett fantastiskt bra ljud. Jag kan inte höra någon skillnad mot att lyssna via kabel om jag spelar till exempel mp3 eller liknande.

Tom

guraknugen
2010-05-27 19:30
#5

#4: Förmodligen inget jag kan använda mig av, då jag har en bil från 2001. Blåtand fanns ju inte då och CD-spelaren klarar inte ens OGG/MP3/WMA/FLAC eller något annat än vanliga audio-CD. Så vill man spela den stora samligen musik så blir nog en MP3-spelare och en FM-sändare smidigast. Stereon är ju inbyggd i bilen så det är nog inte så lätt att byta till en annan modell heller. Förutom att byta bil förstås…

Möjligen kanske det går att bygga om den så att den får aux-ingång, men det lär nog inte vara så enkelt.

Tom
2010-05-28 22:40
#6

Ibland finns det färdiga satser som man kopplar in i fabriksmonterade stereoapparater för att får aux. Kolla om du hittar till din bilmodell.

Tom

Annons:
Tom
2010-05-28 22:49
#7

Jag hittar tyvärr bara auxadaptrar för 2002 och nyare. Men du kan ju byta stereo om du vill. Det är bara att köpa en frontplatta som gör så att det ser snyggt ut och kablar för inkoppling. Hittade en här till exempel:

Peugeot 406 aux-in

Tom

Upp till toppen
Annons: