Annons:
Etikett04-ljud-bild
Läst 1723 ggr
guraknugen
2009-10-10 22:25

Videokamera

När det gäller att spela in video så har vi ju hittills varit väldigt begränsade till en digitalkamera. Denna kan visserligen spela in Video med godkänd bildkvalitet, men den har många tillkortakommanden, exempelvis att man inte kan zooma under pågående inspelning, utan man måste stoppa först, sedan zooma och därefter starta en ny inspelning.

Så vi är ute efter en inte alltför dyr videokamera och ställer väl kanske inga superkrav på den, men vi känner oss ändå ganska nollställda då vi inte haft någon tidigare.

Vi vill helst att den spelar in på någon form av minneskort, gärna SD (och SDHC givetvis). I andra hand hårddisk. Ej någon form av DVD eller liknande.

Om någon nyligen köpt något som passar in på ovanstående beskrivning och har åsikter, positiva som negativa, så tar jag tacksamt emot den informationen. Gärna några ord om huruvida man kan ställa in vissa parametrar manuellt och hur bra eventuell automatik fungerar.

Antiskak-funktion brukar ju finnas. Hur bra fungerar den på din videokamera? Hur mycket sämre blir bilden med funktionen inkopplad.

Hur mycket kan du zooma och hur bra blir det?

Ja, den typen av frågor. Vilka finesser du uppskattar respektive saknar, och så vidare. Vad man nu kan komma på att skriva om. Själv vet jag ju inte ens vilka finesser som BRUKAR finnas, exempelvis…

Kanske någon som direkt kan tipsa om en specifik modell?

Och som sagt är det det lägre prissegmentet vi riktar in oss på. Helst inte så värst mycket mer än 4000 svenska kronor, men gärna mindre…

Eventuell medföljande programvara är jag inte det minsta intresserad av eftersom jag ändå inte kan installera den (använder inte Windows), men det är så klart viktigt att videokameran kan dyka upp som ett lagringsmedium på det vanliga sättet som man är van vid, så att man kan flytta filerna till datorn, men det förutsätter jag att alla videokameror kan. Om inte är det givetvis välkommet med en varning för eventuella märken och modeller som inte har denna självklara finess.

Annons:
Oskar
2009-10-11 14:04
#1

Jag köpte en Panasonic videokamera för drygt ett år sedan som jag är mycket nöjd med. Denna modell är det:

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Videokamera/HD-videokamera/HDC-SD9/overview/1364803/index.html

Det jag prioriterade var smidigheten, dvs att den skulle vara liten och utan problem få plats i en jackficka. Och det gör den här. Kan inte jämföra bildkvaliten med andra kameror då detta är den enda jag testat. Men jämfört med äldre videokameror så är detta ju i en helt annan klass. Har du en modern platt tv så blir bildkvaliten i mitt tycke lysande!

Bildstabiliseringen funkar bra upp till kanske 15 x zoom (10 optisk och resten digital).

Det som inte är helt topp är ljuskänsligheten. Möjligt att det finns nyare modeller som är bättre på det.

Det man ska tänka på är att redigering av full hd filmer är grymt krävande. Gissar att du måste ha en ny dator i toppklass för att det ska flyta på smidigt.

Oskar

guraknugen
2009-10-11 19:43
#2

Tack för tipset, men den låg lite över min minimala budget, enligt Pricerunner.

Det där med krävande blir nog inte aktuellt för min del, då jag inte kommer att köpa en videokamera med HD-kvalitet. Det skulle nog vara lite att kasta pärlor till svinen, så att säga. Ska bara göra enklare saker som platsar på YouTube på sin höjd… För tillfället spelar jag ju in video med vanlig digitalkamera och det jag saknar är inte i första hand bättre kvalitet, utan snarare bara att slippa vissa tillkortakommanden med kameran, som exempelvis det jag nämnde med att man inte kan zooma under pågående inspelning och lite annat.

Redigering kommer att göras med min nuvarande bärbara som är ganska medioker med dagens mått. Den inhandlades i mellandagarna 2006 och har en dubbelkärnig processor på bara 1,6 GHz och minnet är på ynka 2 GiB (halvmediokert redan då), men den tuffar ändå på som ett expresståg, kanske för att operativsystemet (Ubuntu 8.10 för närvarande) inte använder så mycket minne och andra resurser. Min Swap används nästan aldrig över huvud taget, de gånger jag kollat så hårddisken ägnar största delen av sin tid åt att lata sig på tomgång…

Upp till toppen
Annons: