Annons:
Etikett04-ljud-bild
Läst 2092 ggr
mariatingsund
8/10/09, 6:12 PM

manick till gamla videoband

Jo, jag vet att man kan skicka iväg sina gamla videoband och få tillbaka som dvd, men finns det någon omvandlare som man kan köpa eller helst låna? Och göra det hemma själv? Jag har en del gamla videoband som hade varit roligt att kunna titta på igen, faktafilmer om glas och typ Ronnie&Ronnie By the Sea, men jag vill helst inte betala 149 Kr (tror jag det var) för varje film. Någon som vet?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
ANNIA
8/10/09, 7:22 PM
#1

mariatingsund det finns ju kombinerade dvdspelare där du har både videobandspelare och dvdspelare i en och samma maskin. Och där kan man då lätt kopiera över band till skiva. Fast det är ju vanlig kopiering man gör så det tar ju lite tid.

Finns i dom flesta tv-butiker och priset variera nog beroende på märke men runt 3000 kr.

mariatingsund
8/10/09, 9:09 PM
#2

Nja, det är ju lite överpris, när man ju redan har dvd spelare o hemmabio o så. Finns det möjlighet att hyra en sån manick? Jag kallar det för manick, det är kortare uttryck :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
8/10/09, 9:42 PM
#3

Jag vet inte om det går att hyra, inte hört talas om det faktiskt. Om du har en tv/video-affär som utför reprationer på apparater så kolla med dom för en del brukar ha apparater man kan få låna medans den egna är inlämnad. Om dom har så kanske dom kan tänkas hyra ut.

När det gäller överpris. Beror lite på hur man ser det. Två apparater i en som man kan välja om man vill spela in på band eller skiva.

ANNIA
8/11/09, 1:21 AM
#4

mariatingsund jag kom på en sak här. Din dvd-spelare är det en som man bara kan titta på eller kan du även spela in på dvd-skivor på den. Om du kan spela in på den så det enda du behöver är att hitta en videobandspelare och sen skaffa en scartkabel. Sen kan du ju kopiera den vägen.

Så har du själv ingen gammal videobandspelare undanställd så kanske nån du känner har en som du kan låna.

mariatingsund
8/11/09, 10:28 AM
#5

Tack så hjärtligt för din omtanke, då återstår bara vilken sorts scartkkabel som duger, det finns tydligen många olika sorter. Det har hänt tidigare att folk inte kunde hjälpa med sån upplysning i fackhandeln, men jag kommer väl dit jag vill nån gång :-) Man kan möjligen inte använda datorn om inte dvd-n är inspelningsbar?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
8/11/09, 2:03 PM
#6

Då har du träffat på nötter i fackhandeln som inte kan upplysa dig om vad du behöver för kabel. När det gäller scartkabel så mig veterligt finns det bara en, (men det kanske finns flera), och det är samma som brukar följa med i kartongen när man köper en video eller dvd-spelare.

När det gäller att spela in på datorn. Vet inte men det borde väl gå eftersom man kan göra om sina LP-skivor till cd-skivor via datorn. Men vad du då behöver för program och kablar har jag ingen aning om.

Annons:
guraknugen
10/10/09, 9:42 PM
#7

När det gäller Scart finns åtminstone två varianter. Vissa kan man bara kopiera åt ett håll med, medan andra, som då är lite dyrare, kan användas för kopiering åt båda håll, om jag inte mins fel. Det var länge sedan man höll på med sådant.

Kan du låna en vanlig DVD-spelare med inspelningsmöjlighet och om du redan har en VHS-spelare och dessutom får tag i rätt kabel, ska du i princip inte behöva någon ytterligare utrustning. Jo, en TV kan ju vara bra så att du ser vad du gör, förstås…

Innan man slutför skivan (”finalize”) kan man förmodligen i de flesta fall fjanta sig lite med kapitel och sådant så att man enkelt kan hitta olika avsnitt på den färdiga skivan. Det kräver väl ofta att man tar en liten titt i bruksanvisningen till DVD-inspelaren dock, men ta dig denna tid. Det blir lite enklare att titta då…

En fallgrop man kan råka ut för är att vissa DVD-inspelare använder lite udda format, så att filmen inte kan spelas upp i vilken spelare som helst. Bäst att ta en extra titt i bruksanvisningen av den anledningen också. Den lite udda spelare vi har gör på två olika sätt beroende på HUR man färdigställer den. Gör man det via en meny kommer skivan bara att fungera i en spelare av samma märke och gör man det i en annan meny får man en mer allmän variant som ska fungera överallt. Dock har jag svårt att hitta någon information om detta i bruksanvisningen och fick reda på det efter att först ställt frågan till tillverkaren via deras hemsida…

mariatingsund
10/11/09, 12:53 AM
#8

Tack för värdefull info. Har inte insspelningsbar dvd, men för att skaffa sig, är ju bra att veta om det du skrev. TacK!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: