Annons:
Etikett01-datorer
Läst 2223 ggr
Linda
8/25/06, 1:56 PM

Ny bärbar..

Har låvat Charlie att jag ska köpa en ny dator han rekomenderade Mac-book..lagom för mig.

Det jag ska ha den till är ju uppenbart, skriva här inne och så samla lite bilder etc..

-Vad tycker ni låter det som ett bra köp?

Ig gillar jag ju inte Mac men försöker lära mig..

Vänligen/Linda

Annons:
Niklas
8/25/06, 4:52 PM
#1

Om Charlie säger att den är bra skulle jag lita på det. Fast frågan om Mac eller PC är en annan sak. Är det bara att skriva lite på nätet och samla bilder blir du säkert helnöjd med Macen. Jag har inte använt Mac på 17 år så jag kan inte säga så mycket om det. Det flesta som har det verkar nöjda.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kari
8/25/06, 8:18 PM
#2

 

Frågan är, behöver du hjälp med datorn?
Om svar jag så köp PC. Om nej så klarar du
säkert Mac.
Hur många i din omgivning har Mac? Ifall
du behöver hjälp. Detta är en viktig sak att
ta hänsyn till när man köper dator.

// kari

Linda
8/26/06, 1:19 AM
#3

Jo det är jätte svårt eftersom jag är värdelös på att ta mig tid och lyssna o lära..

-Men jag e ju som jag e och gillar saker som ser snygga ut och det gör onekligen Macen så det får säkert bli en sådann att beställa på måndag.

MVH Linda

charlie
8/26/06, 3:07 PM
#4

#1 Det märks att det var 17 år sedan ;)
Till skillnad från den tidens maskiner så är Macen idag en helt annan maskin. En helt ny arkitektur, dvs man har bytt Motorola/IBM mot Intel.
Gamla sega, krashbenägna OS2-8 har bytts emot ett Unix OS. Alltså inte Linux som är en simpel kopia av ett Unix system. Alla program som är OpenSource idag finns eller är mycket enkelt att kompilera om till Macen via gcc.

Att tillverkaren är samma för hårdvara som för mjukvara märks mycket väl på bärbara. Har haft Dell, HP, Acer… alla lider av problemet att man aldrig vågar suspenda dem eftersom i 1/10 så vägrar datorn att starta igen. Dvs när man viker ihop den för att sedan vika upp den så vägrar den att starta. Detta har aldrig inträffat med min MacBook.

För dokumenthantering så finns det NeoOffice, och eftersom jag tyvärr sitter rätt så mycket dokument hela dagarna så kan jag säga att jag har saknat totalt: 0 features ifrån Microsoft Office (som iofs oxo finns på Macen). För den som ska köpa stationärt så kan en MacPro göra att du tjänar upp emot 10.000 kr mot motsvarande Dell maskin. Så mycket för att säga att PC burkar är billigare… jag kan faktist inte ens komma på en enda fördel med en Win/PC burk över en Mac.

Det skulle kanske vara att man hela tiden får starta om den eller annars blir infekterad av något eller att man hela tiden blir utmanad av gränssnittet…

---

emsems
8/26/06, 6:13 PM
#5

urk inte en mac!! jag som är medieproducent borde älska mac men näää… PC är sååå trevliga och man vet vart allt sitter!

men varför köpa en ny daotr om du bara ska skriva här och ha bilder? då kan du ju köpa något äldre och billigare!

Linda
8/28/06, 10:06 AM
#6

#5 Då kan jag ju lika gärna ha kvar min gamla?;)

Annons:
Niklas
8/28/06, 11:25 AM
#7

#4: :-) Jo, jag har ju läst lite om Mac under de 17 åren så jag har förstått att det är bättre nu.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Facklan
10/14/08, 11:48 AM
#8

Jag är Pc användare som har kommit Macen in på livet *ler

jag har skaffat mig en ipod o gillar den skarpt visst jag svär åt Itunes ibland men det är ju så ..

jag har använt Mac då o då hos vänner o skillnaden (*nu duckar jag )är inte SÅ stor … det är bara en knapp på musen o det är lite annat med symboler o kort komando men jag tycker att det går bra … det är ju roligt att lära sig nytt .. det känns skönt att man inte är full lärd o det tar ett tag se'n kan man det man behöver o kan hitta nya roliga vägar !

jag tycket du ska känna klämma o köpa det du vill ha o har behov av !!

Lycka till !

valp69a
10/24/08, 10:34 PM
#9

ny bärbar det enda som gäller är macbook, tro mej lite dyr i inköp men sen kostar det ju inge mer inga sjukhusbesök/virus-scanningar/blåskärmar dessutom är ju maccarna snygga och otroligt lätta att handhava.

Zpookey
11/24/08, 12:21 PM
#10

#8
Högerknapp finns…även om det bara ser ut att vara en stor knapp på musen….trycker man på högersidan endast så får du upp högerknappsmenyerna…..fast det krävs att man aktiverat högerklick i systeminställningarna.

Facklan
1/1/09, 11:41 AM
#11

#8 tackar ska genast testa !!!

Upp till toppen
Annons: