Annons:
Etikett08-annat-i-fokus
Läst 35525 ggr
Pia
2005-12-14 17:25

Tvättråd för dunjackor

Nu har jag grunnat på lämpligast forum för denna intrikata fråga… Med tanke på alla ovärderliga skoskötsel råd här på Prylar, så chansar jag på att det även finns duktiga dunjacke-tvättare här!

Hur som helst, dunjacka tvättas lämpligen med tennisbollar för att bibehålla sin fluffiga form, eller hur? Eller om det är centrifugeras? Eller kanske torktumlas med bollarna? Ja hur är det egentligen. Hur tvättar man dunjacka för bästa resultat? Finns det alternativ till tennisbollarna?

Tacksam för svar!:)

Annons:
Pelle
2005-12-14 17:49
#1

Kemtvätt är kanske bäst, min erfarenhet är att dunet aldrig får tillbaka originalfluffigheten om man vattentvättar. Men annars är det väl att tumla utan värme med tennisbollar om jag minns rätt.

Hade inte Niklas ett par inlägg på Hemmet med "husmorstips" för ett par månader sedan?

Pia
2005-12-14 17:56
#2

Nope hittar bara Husmorstipsen på Matlust… Inget om dunjackor dock:) Men Niklas får gärna berätta om tvätt av dunjackor här istället…:)

Tom
2005-12-14 21:31
#3

Varför luktar dunjackor pyton efter att man har tvättat dem?

  Tom

Niklas
2005-12-14 23:05
#4

#2: Nej, dunjacka har jag aldrig ägt någon. Förvånansvärt nog verkar det inte finnas några tvättråd för dunjackor på nätet heller. Om någon hittar kan vi bli nätets enda plats med riktiga tvättråd för dunjackor.

Jag skulle föreslå att tvätta enligt tvättråden och lägga tennisbollar i maskinen. Kör fifty-fifty med tennisbollar och jacka. :-)

#3: De ruttnar väl lite när de torkar långsamt. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2005-12-14 23:54
#5

Nu så. Tvättråd för dunjacka och andra dunplagg:

1. Använd tvålbaserat tvättmedel.

2. Ställ in tvättmaskinen på ull eller ömtåligt eller motsvarande låg temperatur (vanligtvis runt 30 grader). Om möjligt använd en frontmatat maskin. Lägg några tennisbollar i maskinen.

3. När centrifugen är klar är det mesta vattnet borta men den behöver fortfarande torkas ordentligt. Lägg den i torktumlaren på lägsta värme. Låt den därefter torka på ett varmt ställe och skaka den med jämna mellanrum.

De vanligaste misstag folk brukar begå vid tvätt av dunprylar, är att inte låta dem torka ordentligt och att man torktumlar för varmt så att ytterhöljet smälter.

Fritt översatt från:

Cleaning down sleeping bags and clothing

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pia
2005-12-15 00:12
#6

Perfekt, tack Niklas:)

Och så fick Tom en förklaring till varför han så ofta får sitta ensam i folktom T-banvagn och buss på vinterhalvåret…:) *s*

Annons:
modmaker
2005-12-15 00:43
#7

Jag brukar slänga in en matsked bakpulver i tumlaren (inga tennisbollar här, de sliter på yttertyget) när jag tvättar duntäcken för att få dem fluffigare. Vet dock ej om det fungerar med dunjacka då yttermaterialet kan vara annorlunda.

Annars som Niklas nämner, lagom varmt och länge i tumlaren, så det blir torrt.

Linda
2005-12-15 20:37
#8

Bakpulver??

Tom
2005-12-16 01:52
#9

#8, Ja, den smakar pyton annars  ;-)

  Tom

modmaker
2005-12-16 02:09
#10

Japp, bakpulver, fråga mig inte varför.

Ett tips från kära mor.
Ska se om jag kommer ihåg att fråga varför om det är för lukten, fluffigheten eller torrhalten. Får kolla med bror min vid tillfälle också. Han är kemist och borde ha koll.

Niklas
2005-12-16 09:29
#11

Bakpulver är ett riktigt universalmedel. Lite om det står det i artikeln nedan:

Husmors Hörna

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

modmaker
2005-12-16 11:57
#12

Kul artikel, den hade jag inte sett förut.

Annsie
2009-10-21 23:19
#13

Hej hej!

Jag har en snygg dunjacka som jag tyvärr inte kan använda. Detta eftersom den fäller dun, så att tröjan man har på sig blir full av små fjädrar. Vad kan man göra åt det?

Annons:
Annika
2010-01-29 23:54
#14

#13 Jag tror tyvärr att det beror på tyget att dunet kryper ut. Antingen är det för glest eller så är jackan sliten. Svårt att åtgärda.

Upp till toppen
Annons: